Reklamu ako prostriedok slúžiaci na predvedenie, prezentáciu alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu ustanovuje Zákon č.147/2001 Z. z. o reklame (ďalej len „zákon o reklame“).
Štátny dozor nad reklamou veterinárnych liekov v zmysle § 134 ods. 2 písm. j) vykonáva ÚŠKVBL
Všeobecné požiadavky na reklamu podľa § 3 ods. 1 zákona o reklame
Reklama nesmie:
- obsahovať čokoľvek, čo znevažuje ľudskú dôstojnosť, uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie, ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia, rasy a sociálneho pôvodu,
- propagovať násilie, vandalizmus alebo vulgárnosť a navádzať na protiprávne konanie alebo vyjadrovať s ním súhlas
- prezentovať nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom
- prezentovať produkty poškodzujúce životné prostredie alebo produkty škodlivé životu alebo zdraviu ľudí, zvierat alebo rastlín bez toho, aby sa na škodlivosť výslovne a zreteľne neupozornilo
- ohrozovať fyzické zdravie ani psychické zdravie občana
- prezentovať potraviny a výživové doplnky tak, akoby mali účinky liekov
- obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,
- odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu
- zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu
- zneužívať dôveru maloletých osôb, najmä
- podnecovať na správanie, ktoré môže ohroziť ich zdravie, psychický vývin alebo morálny vývin
- podnecovať na správanie, ktoré môže ohroziť ich zdravie, psychický vývin alebo morálny vývin
Reklama liekov musí:
- musí v každej časti zhodovať s údajmi uvedenými v súhrne charakteristických vlastností lieku;
- musí podporovať racionálne používanie liekov objektívnym informovaním lieku bez zveličovania vlastností lieku;
- nesmie byť klamlivá;
- nesmie vyvolávať dojem, že lekárske vyšetrenie alebo lekársky zákrok sú zbytočné;
- nesmie ponúkať určenie diagnózy alebo spôsob liečby korešpondenciou;
- nesmie vyvolávať dojem že účinky lieku sú zaručené.
Zakazuje sa reklama liekov:
- reklama liekov ktoré nie sú registrované v Slovenskej republike;
- ktoré obsahujú omamné, psychotropné látky a prípravky;
- ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis.
Zakazuje sa ďalej:
- priamo distribuovať lieky verejnosti na účely reklamy;
- vykonávať s cieľom propagácie liekov návštevy osôb oprávnených prepisovať lieky počas ich ordinačných hodín.
Povinnosti držiteľa registrácie veterinárneho lieku
- zabezpečiť súlad reklamy liekov svojho podniku s požiadavkami tohto zákona;
- oznámiť ústavu kontroly liečiv pripravovanú reklamu veterinárneho lieku.
Držiteľ rozhodnutia o schválení veterinárneho prípravku a veterinárnej technickej pomôcky je povinný uvádzať veterinárny prípravok alebo veterinárnu technickú pomôcku do predmetu reklamy len v súlade so schválenou informáciu pre používateľa a so schváleným označením obalu .
Presné podmienky a požiadavky reklamy liekov ustanovuje § 8 zákona č. 147//2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Oznámenie o reklame posielajte na oddelenie inšpekcie na email: denisa.bobakova@uskvbl.sk